Image
Nathalie Pavailler
Soutenance de Thèse Nathalie PAVAILLER
Le 5 Novembre à 14h - Amphi Charve "Etude de l'évaluation métacognitive des temps de réaction à travers des approches comportementales et électrophysiologiques"
Image
L'esprit des mots
Xavier ALARIO publie chez Odile Jacob
L'Esprit des Mots. Pour une nouvelle neurosciences du langage.
Image
Main Marius Labo des Minots
Article dans la Marseillaise, Visites Insolites
Le Labo des Minots a ouvert ses portes dans le cadre des Visites Insolites organisées par le CNRS : Un vrai succès !
Image
Zoltan Dienes
Séminaire Neuroschool - Zoltan DIENES
Registered Reports: Shaking up the role of publishers
Image
Photo Brahim TIGHILET
Séminaire du 4 Novembre Brahim TIGHILET
Comprendre la plasticité du système nerveux central grâce à l’utilisation du modèle animal.
Image
Nouvelle publi Nature Communications - Adrien MEGUERDITCHIAN et al.
Planum temporale asymmetry in newborn monkeys predicts the future development of gestural communication’s handedness
Image
Photo_ITW_CChabbert_Beur.FM
Les vertiges : On en parle à la Radio avec Christian CHABBERT
Interview du 16 Septembre sur BEUR FM
Image
Photo Isabelle DAUTRICHE
Nouvelle ERC Starting Grant au CRPN
F.é.l.i.c.i.t.a.t.i.o.n.s. à Isabelle DAUTRICHE
Image
Photo Proprioception Ado
Recherche de participants pour une étude de la proprioception
Etude sur la perception du mouvement chez les adolescents
Image
Main Marius Labo des Minots
Le Labo des Minots recrute des participants
Venez nous aider à faire avancer la science !
Image
Photo Hippolyte Gros

Les séminaires du Lundi ont le plaisir d’accueillir Hippolyte GROS (Maître de Conférence qui vient de rejoindre l'équipe DEPHY

Quand : le 9 Septembre de 11 h à 12h.

Où : Salle 9-050 – Bâtiment 9 – Campus Marseille St Charles

Accueil café 15 minutes avant. 

*** TitleCounting on context: Investigating the role of semantic congruence in learning arithmetic word problem solving

Abstract:

Learning to solve arithmetic problems requires developing the ability to see beyond their surface features and to identify their abstract structure. However, we argue that individuals across all age groups, from children to expert mathematicians, struggle with engaging in decontextualized mathematical reasoning. We introduce a conceptual model of semantic congruence to describe the crucial role of general, non-mathematical knowledge in shaping individuals' representations of math problems. Through a series of studies involving arithmetic word problems, we investigate predictions from this model regarding the interplay of mathematical and world semantics in the encoding, recoding, and solving of arithmetic word problems. By analyzing behavioral and physiological data including strategy choice, drawing production, problem categorization, pupil dilation, eye movements, and false memories, we identify key sources of difficulties learners encounter when solving arithmetic problems. Reflecting on the educational implications of these findings, we mention some of the lines of research we are currently pursuing in the hopes of promoting transfer and flexible problem solving in classroom settings. 

Actualités