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Before reading acquisition, how prepare children in preschool to decoding skills? 

 When: Monday, December 16Th - 11h - Seminar in English

Where: Salle des Voûtes  

                                                           -- Équipe LAMA -- 

Abstract: For several years, research has demonstrated the effectiveness of systematic and explicit phonics instruction from the beginning of Grade 1 on reading skills, by identifying two of the most important predictors of future reading skills (i.e. letter knowledge and phonemic awareness). My research focuses on the acquisition of phonemic awareness, because not only is it predictive of future reading ability, but it also appears to be a marker of the acquisition of the alphabetic code (i.e., it develops as soon as the child constructs the first ortho-phonological relationships). However, this skill only develops when the child is exposed to an alphabetic writing system. Indeed, pre-reader children, as well as illiterate adults, have very poor phonemic awareness skills. So how can we prepare preschool children for learning to read? My work involved testing the syllabic bridge hypothesis in the ecological context of a preschool class, with behavioural studies of over 400 French-speaking pre-readers. This hypothesis proposes to establish the very first ortho-phonological relationships on the basis of syllables (i.e. sub-lexical units that are phonologically well established in children before they learn to read). The results corroborated the syllable-bridge hypothesis by showing much greater progress in phonemic awareness after training focused on the syllable, compared with training focused on letter-phoneme relationships. In addition, these results also provided new theoretical considerations on how children learn to extract regularities from the ortho-phonological environment, with pedagogical and speech therapy implications.

 

Titre : Avant l’apprentissage de la lecture, comment préparer les enfants en maternelle aux compétences en décodage ?

Résumé : Depuis plusieurs années, la recherche a démontré l'efficacité des instructions phoniques systématiques et explicites dès le début du CP sur les compétences en lecture, en identifiant deux des prédicteurs les plus importants des futures compétences en lecture (i.e., la connaissance des lettres et la conscience phonémique). Ma recherche se concentre sur l'acquisition de la conscience phonémique, car en plus de prédire le futur niveau de lecture, celle-ci semble être un marqueur de l'acquisition du code alphabétique (i.e., elle se développe dès que l'enfant construit les premières relations ortho-phonologiques). Néanmoins, cette compétence ne se développe que lorsque l'enfant est exposé à un système d'écriture alphabétique. En effet, les enfants pré-lecteurs, ainsi que les adultes analphabètes, ont de très faibles compétences en conscience phonémique. Par conséquent, comment préparer les enfants en maternelle à l'apprentissage de la lecture ? Mon travail a consisté à tester l'hypothèse du pont syllabique dans un contexte écologique de classe de grande section de maternelle, avec des études comportementales portant sur plus de 400 enfants prélecteurs francophones. Cette hypothèse propose d’établir les toutes premières relations ortho-phonologiques à partir des syllabes (i.e., unités sub-lexicales bien établies phonologiquement chez l’enfant avant d’apprendre à lire). Les résultats ont permis de corroborer l'hypothèse du pont syllabique en montrant des progrès bien plus important en conscience phonémique après un entrainement axé sur la syllabe, comparé à un entrainement focalisé sur les relations lettre-phonème. En plus, ces résultats ont également permis d’apporter de nouvelles considérations théoriques sur la façon dont les enfants apprennent à extraire des régularités de l'environnement ortho-phonologique, avec des implications pédagogiques et orthophoniques.

 

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